вторник, 4 декабря 2018 г.

Софийская летопись 15 век.

А Словеньску языку, яко же рекохъ, живущу на Дунай и приидоша от Скуфь, рекши отъ Козаръ, рекомии Болгаре и съдоша по Дунаеви и быша населници, Словеномъ. По семъ же приидоша Угри Бълии и наследиша землю Словеньску. Сии бо Угри почаша быти при Ираклии цари, иже находиша на Хоздроя, царя Перьскаго*
5

Софейскый Временникъ, еже нарицается Лътописецв Рускыхъ князь, и како избра Богъ страну нашу на последнее время, и гради почаша быти по мъстомъ прежде Новогородьская власть и потомъ Киевьская, и о статии Киева, како въимяновася Киевъ.
8
«Вся земля наша добра есть и велика и изобилна всъмъ, а нарядникъ въ ней нътъ. Пойдите къ намъ княжить и владъти нами». И избраша отъ Немъць 3 браты съ роды своими и пояша съ собою дружину многу. И пришедъ, стариишии Рюрикъ съде въ Новъ городъ, а Синеусъ, брать Рюриковъ, на Бълъозеръ, а Труворъ в Ызборце и начаша въевати всюду.
11
Въ лето 6419 явися звъда велика на западе копейным образом.
19
Въ лето 6452 Игорь совокупи вой многы: Варягы, Русь, и Поляне, и Словены, и Кривичи, Вятичи и Тиверцы, и Печенегы ная, и талии у нихъ пойма. И поиде на Грекы въ лодияхъ и на конехъ, хотя мьстити себе. Се слышавше Корсунци, послаша къ Роману, глаголюще: «Се идуть Русь бес числа корабли и покрыли суть море корабли». Тако же и Болгаре послаша весть,  глаголюще:  «Идуть Русь и наяли суть себе Печенеги». Се слышавъ, царь посла къ Игорю лутшие боляре, моля и глаголя: «Не ходи, но възми дань, еже ималъ Олегь. И придамъ и еще къ той дани». Таже и Печенегомъ посла паволоки и злато много. Игорь же, дошедъ Дуная, съзва бояре свои", начал думати и повъда имъ ръчь цареву. Piшa же бояре Игореви: «Да аще сице глаголеть царь, то что хощемъ боле того:не бившеся,имати злато и сребро и наволоки. Егда кто въть. кто одолеетъ: мы ли или они. Или с моремъ кто съвътенъ? Се бо не по земл ходимъ, но по глубине морстъи, но опща смерть всъмъ». И послуша ихъ Игорь и повелъ Печенъгомъ воевати Болгарьскую землю, а самъ, вземь у Грекъ паволоки и злато и на вся воя своя и възвратився въспять, и прииде к Киеву въсвояси.
26
Она же, хотя въсвояси, и прииде къ патриарху, благословения просящи отъ него на домъ, и рече: «Людие мои погании и сынъ мой. Дабы мя Богъ соблюлъ отъ всякаго зла». И рече патриархъ: «Чадо мое верное! Въ Христа крестилася еси и въ Христа облечеся.
35
Живяаше же Олга съ сыномъ своимъ, съ Святославомъ, и учашеть и мати креститися. И небрежеше того, ни въ уши внимааше. Но, аще кто хотяаху волею креститися, не браняаху, но ругахуся тому: «невернымъ бо бъ въра християньска уродьство есть; не смыслиша бо, ни разумъша»
36
И посылааше къ странамъ, глаголя: «Хощу на вы ити». Иде на Оку реку и Волгу и налъзе Вятичи и рече Вятичемъ: «Кому дань даете»? Они же ръша: «Козаромъ по щьлягу отъ рала даемъ».Въ лъто 6473 иде Святославъ на Козары. Слышавъ же, Козары изыдоша противу имъ съ княземъ своимъ каганомъ. И съступишася обои, и одолъ Святославъ Козаромъ и градъ ихъ Бълую Вежу взя и Ясы победи и Касогы.
37
Въ лето 6478 Святославъ посади Ярополка в Киеве а Олга в Деревлянахъ. Въ cie же время приидоша людие Новгородьстии, просяще себе князя: «И аще вы не пойдете к намъ, то мы наидемъ себе князя». И рече къ нимъ Святославъ: «Абы ны шелъ кто къ вамъ». И отпреся Ярополкъ и Олегь. И рече Добрыня къ Новогородьцемъ: «Просите Володимера». Володимеръ бо бе отъ Малуши, ключници Олгины. Сестра же бе Добрыне Отець же бъ има Малко Любчанинъ. И бъ Добрыня уи Володимеру. И ръша Новогородьци Святославу: «Вдаи ны Вълодимера». Онъ же рече имъ: «Ото вы есть». И пояша Новгородьци  Володимера к себъ. И яде Володимеръ съ Добрынею, уемъ своимъ, къ Новугороду, а Святославъ Переяславцу.
39
И поиде Святославъ на Грекы. Изыдоша противу Руси. Видъвъ же Русь, и убояшася за множество вой. И рече Святославъ: «Уже намъ нъкамо ся дъти. Волею и неволею стати противу. Да, не посрамимъ земли Рускыя, но ляжемь костьми туто. Мертвый бо срама не имать. Аще ли побъгнемъ, то срамъ имамы и не имамы убъжати. Но станемъ крепко. Азъ же предъ вами иду. Аще ли моя глава ляжеть, то промыслите о ceбе сами! И ръша вой: «Идъ же глава твоя будеть, туто и наша будеть. Исполчишася Русь и Греци противу и сразишася обои. И оступиша Русь, и бъ съча велика. И одолъ Святославъ, и бъжаша Греци. И поиде Святославъ къ граду, воюя и грады разбивая, яже стоять пусты и до сего дни.
40
Въ лъто 6488. Начало княжениаг великаго князя Владимера Киевьскаго. Прииде Владимеръ к Новугороду с Варягы и рече намъстникомь Ярополчимъ:«Идете къ брату моему и рцете ему: «Володимеръ грядеть на тя. Устрои воя своя битися».И съде въ Новъгородъ, и посла къ Рогволоду Полотескому, глаголя: «Хощу пояти дщерь твою себъ жену». Онъ же рече дщери своей: «Хощеши ли за Володимера?» Она же рече: «Не хощу розути робичичя, но Ярополка хощу». Бъ бо Рогъволодъ пришелъ изъ Замория, имъя бо власть свою Полътескъ; а Туры-Турове, отъ него же и Туровица прозвашася. И приидоша отроци Володимери и повъдаша ему всю ръчь Рогнъдину, дщери Рогволожи князя Полотескаго. Володимеръ же събра воя многы: Варягы, и Словъни, Чюдь и Кривичи и поиде на Рогьволода. В се же время хотяаху Рогнъдь вести за Ярополка. И прииде Володимеръ на Полтескъ, и уби Володимеръ Рогьволода и сына его два*, а дщерь его Рогнъдь поя жену себъ.
43
Володимеръ же заляже братню жену, Грекиню, и бъ пе праздна. Отъ нея же родился Святополкъ. Отъ гръховнаго бо корене золъ плодъ бываеть, понеже была бъ мати его черницею, а Володимеръ 2-е заляже ю но не по браку. Прелюбодъиичъ убо бъ.
45
А наложниць у него 300 въ Вышегороде, а 300 въ Бълъгородъ, а 200 па Берестовомъ, вь селцъ, еже зовуть ныне Берестовое. И бе несыть Блуда, приводя къ себъ мужескыя жены и дъвици растлея. Бе бо жено любець, яко же и Соломонъ: бъ бо у Соломона женъ 700, а наложниць 300.
46
И украси Богъ небо. Видъв же первый от ангелъ старейшина чину ангельску, помысли въ себе, рече: «Сниду на землю, и прииму землю, и буду подобенъ Богу, и поставлю престолъ свои на облацъхъ северьскъхъ». И ту абие сверже и съ небеси, и по немъ спадоша, иже бъ подъ нимъ чинъ. И бъ имя противнику Сотонаилъ. В него же место постави старейшину Михаила. Сатанаилъ же, грешивъ помысла своего и отпадъ славы первое, наречеся противникъ Богу.
51
И изгна Господь Богь Адама из рая. И съде прямо раю, плачаася и дълая землю. И прокля Господь Богь землю. И порадовася сатана о проклятии земля. Се на ны первое падеже и горкыи отвът. И роди Адамъ Каина и Авеля. И бъ Каинъ ратаи, а Авель пастухъ. И принесе Каинъ отъ плодовъ земныхъ къ Богу, и не прия Богь даровъ его. Авель же принесе отъ агнець первенець, и прия Богь дары Авелевы.
52
Жив** же Адамъ лъть 200 и 30, роди Сифа и двъ дщери. И поя едину Каинъ, а другую Сифъ. И от того человъци расплодишася и умножишася по земли
52
И створи Авраамъ, яко же заповъда ему Богъ, и поя Авраамъ сыновца своего Лота: бъ бо ему Лотъ шюринъ и сыновець: бъ бо Авраамъ понялъ братню дщерь Аароню, Сарру. 
54
«А изъ другой»,—рекъ —«работай ми другую 7 лътъ, из Рахили». И поя себъ двъ сестреници, отъ нея же роди 8 сыновъ: Рувима, Семеона, Левию, Иуду, Исахара, и Заулона, Иосифа, и Веньямина. И отъ рабу двою: Дана, Нефталима, Гада и Асира. И отъ сихъ расплодишася человъци Жидове. Яковъ же сниде въ Египетъ’, сыи лътъ 100 и 30й, с родомъ своимъ, числомъ 65 душь. Поживе же въ Египтъ лъть 17 и успе. И поработиша племя его за 400 лътъ. По сихъ же лътехъ възмогоша людие Жидовьстии и умножишася.
54
И бысть отроча красно и бысть лътъ 4. И приведе и дщи фараоня къ отцю своему. Видъвъ же Моисъя фараонъ, нача любити отроча. Моисъи же, хапаяся за шию, срони вънець съ главы царевы и попра и.Видъвь же вълховъ, рече цареви: «О царю, погуби отроча се! Аще ли не погубиши, имать бо погубити весь Египетъ» И не послуша его царь, но паче не повелъ губити дъти Жидовьскыя*
55
По сем же пакы възропташа на Моисея и Аарона*, ркуще: «Лутши ны бяше въ Египте, и ядохомъ мяса’, лукъ и хлебы до сытости».
56
И се прииде въ землю обетованную и изби Хананъиское племя и всели в нихъ место сыны Иiсраилевы.
56
По семь раздълися царство на двое Жидовьское: въ Иерусалимъ едино, а другое в Самарии. Въ Самарии царствова Иеровоамъ холоп Соломонъ.
57
И отъ слова сего зачать Слово Божъе въ ютробъ и породи Сына и нарече имя Ему Исусъ. И се волови приидоша отъ въстока, глаголюще: «Гдъ есть рожеися царь Жидовескъ?
60
А самъ прииде къ  Киеву и повелъ кумиры избити, овы иссъчи, а другыя огневи предаша. Перуна же повелъ привязати коневи  къ хвосту и влачи с горы по Боричеву  на Ручаи и  12 мужи  приставита бити жезлиемъ. Се  же не яко древу чюющу, но на поругание бъсу, иже прелщааше симъ образомъ человъкы, да възмездие прииметь отъ человъкь.
Велии еси Господи и чюдна суть дъла Твоя: вчера чтимъ отъ человъкь, днесь поругаемъ.
69
Уставъ бывший прежде насъ в Русии отъ прадъдъ и отъ дедъ нашихъ: имати епископомъ десятину отъ дани и отъ виръ и отъ продажь и отъ лова княжа, что входить въ дворъ княжь отъ всего.
118
И по немъ правовърнии велиции князи то же прияли готово, а к тому и много приложили, создавше церькви Божии монастыри и епископью, городы, погосты, села, винограды, земли, борти, озера, реки и волости дали со всемi прибытъкы и десятое изо всего царства и княжения, княгини ихъ съвою безъцънную кузнь, порты, золото, камение драгое, великии жемчюгъ, иконы и еуангелия, трапезы, сосуды царскими украсивъше обогатъли, паче и тъхъ, отъ кого то прияли.
119
Въ лъто 6535 знамение змиево явися на небеси, яко видъти всеи земли.
126
Въ лъто 6552 выгребоша два князя: Ярополка и Олгя, сына Святославля, и крестиша кости ею и положиша и въ церковь Святыя Богородица въ Володимер.
129
6573 (1065)г. В сии же времена бысть знамение на западе: звезда велика, луча имуща кровавы, въсходящу съ вечера по заходе солнечномъ и пребысть за 7 дни. Се же проявлеше не на добро. Посемъ же быша усобици многы и нашествие поганыхъ на землю Рускую. Cии бо звезда бысть, аки кровава, проявляюще кровопролитие. В си же времена бысть детищь въверженъ в Сетомль. Его же детища выволокша рыболове в неводе. Его же смотрихомъ и до вечера. И пакы ввергоша и въ воду. Бяше бо сице на лице ему срамнии удове, а иного нелзя сказати, срама ради. Предь симъ же временемъ и солнце пременися и не бысть светло, яко месяць бысть, его же невъгласи глаголють снъдаему сущу. Сии же бываютъ не на добро. Мы бо по сему разумеемъ, яко же древле при Антиохи въ Иерусалиме ключися внезаапу по всему граду за 40 дни являлтися на въздусе на конехъ рыщущимъ въ оружии, злати имуща одежа и полкы обоямы являются, оружиемъ движающимся. Се же проявляаше нахожение Антиохово, нашествие рати на Иерусалим По сем же при Нероне царе в томъ же Иерусалиме восия звезда въ образъ копеины надъ градомъ. Се же имате нахожение рати отъ Римлянъ. И пакы бысть при Устияне царе звезда восия на западе, испущающе луча, юже прозывааху блисталницю. И бысть блистающе 20 дни. По семъ же бысть звездамъ течение съ вечера до утра. И мнети всемъ, яко падаютъ звезды. И пакы солнце безъ лучь сияше. По семь бо крамолы человекомъ и умертвия быша.
133
Въ лъто 6579 повоеваша Половци у Растовца у Неятина. В се же лъто выгна Всеславъ Святополка исъ Полотеска. В се же лъто победи Ярополкъ Всеслава у Голотичка. И в си времена прииде волхвъ, прелщенъ бъсомъ. Пришедъ бо къ Киеву, глаголюще, яко «явило ми ся есть пять богъ, глаголюще сице: «Поведай людемъ, яко на пятое лъто потещи Днепру въспять, а землямъ преступати на иная мъста, яко стати Греческой земли на Рускои  земли, а Рускои на Греческой земли и прочимъ землямъ изменятися».
138
Ани и Замбри вължебьниемъ чюдеса противу Моисиови створяаше, но и Конопъ творяаше мьчтаниемъ бъсовьскымъ, яко и по водамъ ходити, и ина мечтания творяаше, бъсомъ льстимъ на пагубу ceбi и инымъ. Сице бъ вълхвъ въсталъ при Глъбъ въ Новъгородъ Глаголаше бо людемъ, творяашеся, акы Богъ и многы яж прельсти: мало не весь градъ. Глаголашеть бо, яко провидъ вся, и хулятеть въpy хрестияньскую. Глаголаша бо, яко «прейду по Волхову пред всъми». Й бысть мятежь великъ въ градъ. И вси яша ему въры и хотяаху побита епископа Феодора. И епископъ же Феодоръ, вземъ крестъ, облокъся въ ризы, ста, рекъ: «Иже хощете Bъpy яти вълхву сему, то за нимъ идеть. Аще ли върують къ кресту, да идетъ по немъ». И раздълишася  на двое: кпязь Глъбъ и боляре его сташа. у епископа, а людие вси идоша за волхва. И бысть мятежь межи людiи». Глъбъ же вземъ топоръ подъ скудъ, и прииде къ волхъву и рече ему: «То въси ли, что утро хощеть быта, или что вечеръ?» Онъ же рече: «Въмъ все». И рече Глъбъ: «То веси ли, что та день хочетъ быта? Онъ же рече: «Чюдеса велика створю». Глъбъ же, выня  топоръ, ростя, и паде мертвъ. И людие разидошася. Онъ же погыбе душею и тъломъ, предався дияволу.
141

Того же лета (6596) бысть знамение въ солнце, яко гыбнути ему, и мало его оста и акы месяцъ бысть въ 2 часъ дни, майя 21 день. Того же лета Всеволоду дъющу ловы за Вышегородомъ, и меташа тенета на заяца и кликнуша. И спаде великии  змии съ небеси. и ужасошася людие. И ту земля стукну, яко мнозии слышааше.
148
Въ лъто 6612 того лъта и бысть знамение: стояшеть  солнце въ кругу, а по среди круга крестъ, а посреди креста солнце, а внъ круга, оба полы двъ солнце а надъ солнцем  кромъ круга  дуга рогома на съверъ. Такоже знамение и въ лунъ, тъмъ же образомъ февраля 4, 5, 6 по три дни и по три нощи в лунъ.
157
Въ лъто 6710 бысть знамение велие, явися на небеси: учинися небо, акы кроваво. И бысть въ едину  нощь, въ 5 часъ нощи, потече небо все и бысть  черно, по земли же снъгъ и  по хоромомъ Мнъти же всъмъ человъкомъ зрящимъ , яко кончину и яко кровь пролияну по снъгу.
184
В лъто  6732  по гръхомъ нашимъ приидоша языци незнаеми при Мстиславъ князъ Рамановиче, в десятое лъто княжения его въ Киевъ. И прииде неслыханая безбожние Моавитяне, рекомии Татарове, их же добръ ясно никто же свъсть, кто суть, и отколъ приидоша, и что языкъ ихъ, и котораго племени суть, и что въра ихъ. И  зовуть их Татары, а инии глаголють Таурмени, а друзии Печенъзи. Инии же глаголють, яко се суть, о них же Мофедии, епископъ Паторомьскыи, свидительствуеть, яко сии суть вышли ис пустыня "Етривьскыя", суще межи Въстокомъ и Съверомъ. Къ скончанью времени явитися имъ, яже загна Гедеонъ, и попленять всю землю отъ Въстока и до Ефранта и отъ Тiгръ до Понтиискаго моря кромъ Ефиопия.
202
И прииде с поклономъ съ князи Половетьскыми в Галичъ къ князю Мьстиславу, къ зятю, и къ всъмъ княземъ Рускымъ и дары принесе многы кони вельблуды, буболы и дъвкы. И одари князей Рускыхъ, а ркучи тако: «Нашу землю днесь отъяли, а вашу заутра възмуть. Пришедъ побороните насъ. Аще не поможете намъ, мы нынъ иссъчени будемь, а вы на утрии иссъчени будете. И помолися Котят. зятю своему о пособии.
203
Въ лъто 6738 трясеся земля, а солнце померче. Того же лъта бысть моръ въ Смолецьсцъ; створша 4 скуделници; въ дву положища 17000 а въ третьей 7000 а въ 4 9000. Се же зло бысть по два лъта.
209
Того же лъта бысть моръ въ Новъгородъ отъ глада. Инии люди ръзаху  своего брата и ядяху, а инии мертвое трупне ядяху, а друзии-конину и псину и кошки, инии-мохъ, сосну и листъ и лемъ. И  то все зло бысть за гръхы наша. И бъ тогда никогда никого погрести мертвыхъ отъ множества.
209
В лъто 6745 бысть знамение въ солнцъ, мъсяца августа въ 3 день, на память святыхъ отець Далмата и Фауста Исака, вь удение бысть таково знамение: тма бысть въ солпцъ сь запада, акы мъсяць бысть 5 ночеи, а съ востока светло. И опять со востока тма бысть тако же, акы мъсяць, 5 ночеи, а съ запада свътло.
210
 А Татарове поидоша къ Мъсквъ. и взяша Москву, и воеводу убиша Филипа Нянька за правоверную въру  крестьяньскую, а князя Володимера руками яша, сына Юрьева, а людми избиша от старець и  до младенець. И много имения взяша и отндоша.
212
Онъ же, си слышавъ, възопи гласомъ великимъ съ плачемъ и съ слезами по правоверной въръ крестьяньстъи,
214
Обычаи  бо имъя кань и Батый: аще кто приидеть поклонитися има, не повеляваше  предъ ся вести, но приказано бяше волхвомъ вести я въсквозъ огнь и поклонитися кусту и идоломъ ихъ и огню. А еже что приношахуть съ собою царевит, и отъ всего того взимающе вольсви, и метахуть во огнь. Тогда же предъ царя пущахуть самъхъ съ дары. Мнози же князи и и съ бояры своими идяху всквозъ огнь и кланяхуся кусту и идоломъ славы ради свъта сего.
231
И не приимаи ни что же въ уста своя скверны, но исповъжь веру крестьяньскую, яко не достоить крестьяномъ кланятися, ничему же твари, но токмо единому Господу Нашему Исусу Христу.
232
Пройде въсть до устья Волгы. И начаша жены Моавитьскые полошати дъти своя, ркуще: «Великии князь Александръ ъдеть». Поиде великий князъ Александръ в Орду ко царю, и благослови его спископ. Кирилъ: и прииде къ царю. Видъ же его царь Батый и подивися и рече велможамъ своимъ: «Воистину повъдаша, яко нъсть подобна сему князю». И почтивъ его многими дары, и отпусти ого с великою честью на Русь.
236
***
Что интересного в этой летописи?
А вот что.Во первых "святой" князь Владимир был крайне распущен и крайне жесток.
Людина без морали и принципов.
Во вторых евреев никто евреями не называл а жидове.
Ну и наконец самое мерзкое как одна организация занималась разорением могил:
Въ лъто 6552 выгребоша два князя: Ярополка и Олгя, сына Святославля, и крестиша кости ею и положиша и въ церковь Святыя Богородица въ Володимер.
И если кто то думает что это был единичный случай то глубоко ошибается тоже самое есть и у Ломоносова и если к этому добавить уничтожение старых надгробий которые использовали под фундамент церквей то получается совсем мерзко.
И не надо себя тешить иллюзией что это было давно а сей час все по другому посмотрите что сделали с прахом Матроны Московской его растащили на мощи.
Я не видел нигде что бы она писала в завещание что бы ее выкапывали можно было просто обустроить могилу что бы туда ходили люди.

Комментариев нет:

Отправить комментарий